20 Eylül 2013 Cuma

Bir Book Boyfriend Olarak Heathcliff

VampirellaninGuncesi Presents... Heathcliff!


Söz konusu aşksa, henüz aşkı tatmamış bir insanın dileyebileceği en yüce şey, herhalde birilerinin çıkıp onu Heathcliff'in Cathy'yi sevdiği kadar çok sevmesidir.

Heathcliff, ölümsüz aşkın, tutkunun ve intikamın sembolüdür. Onun Cathy'ye duyduğu ebedi aşk ve sonsuz bağlılığı bu dünyanın sınırlarını aşar ama o, kendine acı çektiren herkesten öç alarak tattığı zehirden de elini çekmez. Sonunda ölüm üzerine kara pelerini atarken, kavuşacağı kişi Cathy'si ise, bu dünyadan büyük bir mutlulukla ayrılır. Yüzünde herkesi şaşırtan bir tebessümle.

O, romantik bir kahraman, bir şövalye değildir ve bunu bizzat kendisi dile getirir. Onu, Bay Darcy ya da Romeo Montague ile kıyaslamak haksızlık olur. O, kusurları olan, hayatının büyük bir bölümünde hor görülen ve sonunda kendi tırnaklarıyla bir yere gelen etten kemikten bir insandır; bulutların ardında filan değil "gerçek dünyada" outsider hayatı sürer. İşte bu yüzden, ne zaman Wuthering Heights/Uğultulu Tepeler'i okusak, okuduğumuzun bir kurgu eseri olduğunu unutup bir yerlerde onun gerçekten yaşadığını hissederiz. Acılarına ortak oluruz ve bir gün başka bir alemde kendisi gibi vahşi ve özgür ruhlu Cathy'si ile mutlu olmasını dileriz.




*Kitaptan alıntılar:



*Bu alıntılar orijinal metinde çok daha tatlı, çok daha anlamlı gelir insana ama dil konusunda sıkıntı yaşayanlar için çevirisinden alıntılar paylaşmayı uygun gördüm.

"Kendi yüreğine niçin ihanet ettin Cathy?" (Heathcliff, Cathy'ye diyor.)

"Katilimi seviyorum ama ya senin katilini! Onu nasıl affedebilirim?" (Heathcliff, Cathy'ye diyor.)

"Geleceğimi anlatmaya iki kelime yeter: Ölüm ve Cehennem! Catherine'i kaybettikten sonra yaşamak benim için cehennemden farksız olur." (Heathcliff diyor.)

"Sesini son duyduğumdan beri hayatım zor mücadelelerle geçti. Beni affet, çünkü bu mücadeleleri sırf senin için yaptım." (Heathcliff, Cathy'ye diyor.)

"Hayatta en büyük düşüncem odur. Her şey yok olsaydı ve bir tek o kalsaydı da ben var olmaya devam ederdim. Her şey yerli yerinde kalsa ve bir tek o yok olsaydı, bütün kainat tümüyle bana yabancı bir yer olurdu." (Cathy diyor.)

"Heathcliff'e olan aşkım ormandaki ölümsüz kayalıklar gibidir. Kayalıkların görüntüsü pek hoş değildir ama onlarsız da olmaz. Nelly, ben Heathcliff'im. O hep ama hep aklımda, illa keyif verici bir düşünce olarak değil, nasıl ki ben kendimi düşünmekten her zaman keyif almıyorsam. Ama o sanki benmişim gibi aklımda." (Cathy diyor.)

"Beni yalnız bırak, plan yapacağım; intikamı düşününce artık acı hissetmiyorum." (Heathcliff diyor.)

"İngiltere Kralı ordusunu bir fare sürüsünün üzerine yürütür mü hiç? Heathcliff de senin kılına dokunmayacaktır." (Cathy eşi Edgar Linton'a diyor.)

"Edgar o çelimsiz haliyle Catherine'i bütün varlığıyla sevse bile yine de seksen yılda benim Catherine'i bir günde sevdiğim kadar sevemez." (Heathcliff diyor.)

"İşte Edgar'la hislerimiz arasındaki fark bu. Şayet Edgar'ın yerinde olsaydım, ondan hayatımı zehir eden bir kinle nefret etmeme rağmen gene de ona elimi kaldırmazdım. Sen istediğin kadar inanma bana! Catherine istediği sürece, kendisini onun dostluğundan yoksun bırakmazdım. Ne zaman ki  Catherine ona karşı ilgisini yitirir, işte o zaman onun kalbini söker, kanını içerdim!" (Heathcliff diyor.)

"Ama bu şekilde yaşamaya devam edemem! Neredeyse, kalbime atması gerektiğini hatırlatmam gerekecek! Katı bir yayı tersine bükmek gibi bir şey bu..." (Heathcliff diyor.)


Ekranda Heathcliff



Bu gotik klasik, tahmin edebileceğiniz üzere defalarca beyaz perdeye ve televizyona uyarlanmış ve uyarlanmaya devam edecek.

İşte Heathcliff'i canlandıran aktörlerden bazıları:



Tom Hardy:


Kısa bir videosunu buradan izleyebilirsiniz.

Ralph Fiennes:




Buna da şuradan bir göz atabilirsiniz. Kitabın o kasvetli, gotik atmosferini yansıtmada başarılı bir uyarlama olduğunu söyleyebilirim.

Laurence Olivier:



Bu video ile 1939'a gidiyoruz.

Timothy Dalton:



1970'deki "daha sert" uyarlamanın videosu da burada. Heathcliff'in Cathy'ye açık açık şiddet uygulaması filmin "ilginç" farklarından.

James Howson:



Ve bu fragmanla video yolculuğumuzu noktalıyoruz. Bu filmdeki oyuncu seçimi biraz gürültüye neden olmuştu. Neticede, kitapta Heathcliff'e herkes "çingene" diyor ama Afrika kökenli olduğu hiç ima edilmiyordu.

Sevgili Emily'nin yarattığı bu kompleks karaktere bürünmeleri zor. Yine de izlemek isterseniz, mutlaka keyif alacağınız bir film uyarlamasını bulmanız mümkün.

*Bonus: Kate Bush - "Wuthering Heights" şarkısını dinlemek için tıkla. Buraya kadar okudun, değil mi? = )

3 yorum:

  1. okudum walla sonuna kadar :) çok da güzel yazmışsın bana GG nin Chuck Bass i hep modern Heathcliff gibi gelmiştir, ikisini de çok severim. ama kendi açımdan bakınca bu kadar da takıntılı bi sevgili istemem herhalde :)

    YanıtlaSil
  2. Sonuna kadar okudum ve alıntılara da bayıldım :)

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir yazı, kalemine sağlık. En sevdiğim klasik kahramanı böyle ağzından bal damlayarak yazman da ayrı keyifliydi :)


    Kitaba diyecek lafım yok: kusursuz ve mükemmel.

    Fakat son çekilen film uyarlamasının görüntüler açısından çok masalsı ama hikayeyi yansıtışı açısından aşırı vasat ve ruhsuz olduğunu söylemeden edemeyeceğim. Büyük bir heves ve heyecanla beklediğim filmi sonunda izlediğimde ne Cahty'nin, o hiçbir şeyden memnun olmayan Cathy, ne de Heatcliff'in o hırçın Heathcliff olduğunu gördüm. Tam anlamıyla bir hayal kırıklığıydı.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...